RSS

SIM (un)lock mafija

28 Feb

Kupovinom mobilnog telefona uz postpejd paket mobilnog operatera, po beneficiranoj ceni i sa ugovornom obavezom od 12 ili 24 meseca, dobija se aparat koji je zaključan (SIM Lock) na mrežu operatera. Putujete i želite da kupite lokalnu SIM karticu radi uštede? Neće raditi u ovom telefonu. Želite da poklonite telefon nekome ko je na drugoj mreži — nemoguća misija. U Srbiji nije moguće legalno dekodirati telefon. Ni u kom slučaju.

Zašto zaključavanje?

Mobilni operateri širom sveta koriste zaključavanje da bi „primorali“ korisnike da koriste usluge koje im oni pružaju. Po pravilu se stavlja Mobile Netword Code lock (MNC), tj. aparat zaključava za jednu mrežu.

Iako se u Srbiji korisnik ugovorom obavezuje da će plaćati izabrani mesečni iznos za usluge tokom jedne ili najčešće dve godine, operateri i pored toga odlučuju da zaključaju telefon kako bi korisnik odvatio od namere da prestane da koristi usluge ili proda telefon.

Postavlja se opravdano pitanje zašto se u Srbiji telefoni uopšte zaključavaju kad korisnik već potpisuje obavezujući (dvogodišnji) ugovor s jasnim penalima u slučaju raskida — mora da plati sve preostale pretplate.

Zašto otključavanje?

Prosečni korisnik koji kupi paket s telefonom od operatera često nema potrebe da otključa svoj aparat — koristiće usluge operatera na kojeg se obavezao ugovorom. Međutim, postoji pregršt situacija kada je dobro imati aparat koji može da radi sa karticom bilo kod operatera:

  • Roming je izuzetno skup, za više od par dana u inostranstvu jeftinije je kupiti lokalnu SIM pripejd karticu.
  • Na odmoru ste u vikendici gde vaša mreža nema signal i odsečeni od sveta.
  • Kupujete novi telefon i želite stari da poklonite ili prodate.
  • Ugovor vam je istekao i želite da promenite operatera.

Dok vam je telefon zaključan — zaboravite na ovo. Bićete prinuđeni da se snalazite, tj. nosite dva aparata. Ili rešenje potražite na crnom tržištu.

Prensivost broja i zaključani telefoni

Ratel je najavio da će od aprila 2011. biti puštena usluga prenosivosti broja, tj. vlasnik broja (sve sa prefiksom!) od sada postaje korisnik a ne operater, i korisnik može da se odluči za drugog operatera a zadrži potpuno isti broj. Ova usluga u Hrvatskoj postoji od 2006. a Sloveniji od 2004. Poznatija je kao MNP — Mobile Number Portability.

Procedura prenosa broja će trajati do 24h, a korisnik dobija novu SIM karticu od novog operatera.

Međutim, ako je vaš telefon zaključan, onda ga ne možete preneti na drugu mrežu — kada se stavi druga SIM kartica, aparat je neće prihvatiti!

SIM free

Telefon kupljen u (legalnoj) prodavnici je tzv. SIM free, otključan za sve mreže. U Srbiji ima više distrubutera (lanaca prodavnica) koje prodaju SIM free telefone regularnim cenama u slobodnoj prodaji ali i po beneficiranim cenama uz ugovornu obavezu operatera.

Srbija vs. Svet

U skoro svim zemljama sveta regulisano je pitanje otključavanja telefona nakon isteka ugovorne obaveze. Primera radi, Izrael i Singapur ne dozvoljavaju zaključavanje telefona, dok u gro zemalja važi pravilo da operater nakon isteka ugovone obaveze besplatno otključa telefon, ili to učini sa skromnu sumu. U Srbiji po tom pitanju postoji pravna praznina koji operateri koriste na najbolji način — jednom zaključane telefone svojim korisnicima prosto nikada ne otključavaju, čak i kad ovi zaključuju novi ugovor sa njima.

Ministartstvo za telekomunikcije i informacione tehnologije ne uređuje ovu oblast, kao ni Republička agencija za elektronske komunikacije (Ratel), tako da sve ostaje na sporazumem odnosu dve strane — operatera i kupca — gde se otključavanje telefona nigde i ne spominje u ugovoru.

Zvanični stav Ratela:

„Vlasništvo i otključavanje aparata su pitanje obligacionih odnosa, a ne regulative u telekomunikacijama. U ugovoru treba da stoji pod kojim uslovima telefon postaje Vaše vlasništvo, kada, da li i ko ga otključava. U svakom slučaju, preporučujemo da se prvo obratite samom operateru, a ukoliko ne budete zadovoljni odgovorom, možete da se obratite Udruženju za zaštitu potrošača.“

Telenor i MTS: potpisivanjem ugovora korisnik postaje vlasnik zaključanog telefona. Ako ga otključa gubi garanciju, koju samostalno ostvaruje kod ovlašćenog servisa.

Vip: sklapanjem ugovora korisniku se telefon iznajmljuje na dve godine i isti je dužan da ga nakon toga vrati ili plati naknadu od 1 din. Tokom trajanja ugovora Vip brine o servisiranju aparata.

Ko zaključava? Operater.

Iako smo ovo pitanje pokušali posebno da istražimo, zvanične infomracije koje smo dobijali svodile su se da svaka strana objašnjava da je neko drugi izvršio zaključavanje. Primera radi, Telenor je pismeno izvestio da se po njihovom nalogu Nokija telefoni zaključavaju na njihovu mrežu od strane Nokije, u fabrici. Sledeći ovaj trag obratili smo se zvanično Nokiji, koja je pismeno odgovorila da sve svoje telefone isporučuje isključivo SIM free, a da ih operater samostalno zaključava. Ovlašćeni uvoznik takođe pismeno nas je obavestio da operater zaključava telefone.

Zašto je ovo bitno? Da biste znali ko ima vaše kodove za otključavanje, ko vas slaže i kome da „sednete na žulj“. Ne zaboravite, vaš mobilni operater je zaključao telefon radi dodatne zaštite sopstvenih interesa, pored onih koje ste potpisali u ugovoru.

Oni koji su (vas) zaključali, nemaju nameru da (vas) otključaju. Nikada:

Telenor: „Telenor nema servis koji se bavi dekodiranjem aparata, tako da je jedina mogucnost da to, po isteku ugovorene obaveze, uradite samoinicijativno.“

MTS: „Telekom Srbije ne pruža mogućnost otključavanja telefona koji su zaključani za mrežu Telekoma Srbije.“

Vip: „Kompanija Vip mobile trenutno ne nudi mogućnost otključavanja mobilnih aparata za korišćenje SIM kartica drugih telekomunikacionih operatera u njima.“

Iz zvaničnog dopisa Telenora, nedvosmisleno upućuju kupca da se obrati crnom tršištu kako bi otključao svoj telefon!

Da li operateri ovo mogu, pravno i legalno? Mogu, to ste potpisali, ni reči o otključavanju. Da li je u duhu podsticajnih poslovnih odnosa? Nije.

Kod koga su kodovi?

Sa velikom sigurnošću tvrdimo da se nalaze kod vašeg operatera, iako on to zvanično negira. Telenor je u zvaničnom dopisu jasno naznačio da se na njihov zahtev zaključavaju telefoni a Nokija da ih Telenor sam zaključava, te bi i ključevi za otključavanje trebalo da budu u posedu operatera. Ušli smo u trag nekoliko dokumentovanih slučajeva kod kojih je kod za otključavanje bio ustupljen kupcu (uz molbu da se o tome ne govori!), i to od generalnog uvoznika (Roaming) i samog Telenora, koji „ne poseduje kodove ni servis“. Kodovi imaju svoju vrednost, o čemu govori nastavak teksta. Nijedna od strana koju smo jasno upitali nije potvrdila da poseduje kodove, pa time ni čije su oni vlasništvo.


Ko otključava? SIM mafija.

Kako u Srbiji ne postoji mogučnost legalnog otključavanja telefona, razvilo se crno tržište.

Otključavanje košta od 10-50 evra, pa i 80 evra za neke modele telefona, bez ikakve garancije, što često izvode priučena lica. Zaključan telefon gubi oko 30% vrednosti na slobodnom tržištu u odnosu na otključani.

Da bi se aparat otključao, potreban je Master Code ili Network Code Key. Kodovi se negde uklanjaju „flešovanjem“, nekad „krekuju“, nekad se kupuju na crnom Internet tržištu a negde su dobijeni od proizvođača/ uvoznika/ operatera pa se preprodaju. Koja će metoda biti primenjena najviše zavisi od modela aparata — neki modeli mogu da se otključaju samo pravom šifrom. Suprotan je primer popularnog Android telefona u Srbiji, ZTE Racer-a, kod kojeg se kod za otključavanje besplatno dobija odlaskom na sajt proizvođača i unosom jednstvenog broja aparata, IMEI (International Mobile Equipment Identity).

Markiranje i zaključavanje

Markiranje i zaključavanje telefona su dve potpuno različite i nezavisne procedure; uklanjenjem jedne, druga se ne remet.

Markiranje (brending) telefona za  određenu mrežu još uvek nije se pojavilo u Srbiji. Međutim, mnogi su videli aparate „skinute“ sa stranih mreža kako na samom uređaju i u menijima imaju naziv i usluge operatera, recimo „Vodafon Live!“ kao ikonicu koja ne može da se ukloni i vodi ka specifičnim uslugama samo tog operatera. Korisnici vrlo često ne vole takve specifičnosti a i „redizajnirani“ meniji često su ružniji, opterećeni, bagoviti i sporiji, tako da se neretko vrši „demarkiranje“ (debranding), tj. stavljanje originalnog softvera proizvođača.

Demarkiranje i otključavanje

Uklanjanje softvera sa logom i dodatnim funkcijama operatera vrši se „flešovanjem“, tj. postavljanjem (nove) verzije fabričkog firmware-a (brand-free) ili ROM-a, čime se po pravilu briše sav sadržaj sa telefona ali ne i sa SD (memorijske) kartice.

Legalno otključavanje telefona (SIM unlock) je „bezbolan“ čin, unosom šifre. U razvijenim zemljama, a i onim manje razvijenim, operater nakon isteka jedne ili dve godine korisniku dostavlja šifru koju on samstalno ukuca u svoj telefon i otključa ga.

Tips & Tricks

  • Kupovinom 3G telefona kod MTS-a obavezujete se da kroz mesečne račune platite i dodatnih 2.804 din, na ime korišćenja 3G Mondo servisa (striming dva domaća TV kanala).
  • Često je veći izbor telefona, neretko s nižim cenama upravo u maloprodajnim lancima, gde dobijate SIM free telefon uz ugovornu obavezu operatera.
 
55 komentara

Objavljeno od strane na februar 28, 2011 in Telekomunikacije

 

Oznake: , , , ,

55 responses to “SIM (un)lock mafija

  1. Saša Stamenković

    mart 1, 2011 at 18:45

    Odlična tema!

     
    • owim1

      mart 1, 2011 at 20:47

      Hvala! Drago mi je da ti se sviđa!🙂

       
  2. M M

    mart 2, 2011 at 18:12

    Odlično napisan članak, temeljno obrađene teme, i date pretpostavke za rešenje, lepo, lepo…

     
  3. Milan013

    mart 5, 2011 at 19:04

    „Markiranje (brending) telefona za određenu mrežu još uvek nije se pojavilo u Srbiji“
    – I VIP i Telenor u ponudi imaju brendirane telefone.
    http://www.vipmobile.rs/mobilni-uredjaji/vip-easy.1174.html
    http://www.telenor.rs/sr/Privatni-korisnici/eShop-Telefoni/Mobilni-telefoni/?eshop&do=phone_info&phone_id=245

    „Telenor: „Telenor nema servis koji se bavi dekodiranjem aparata, tako da je jedina mogucnost da to, po isteku ugovorene obaveze, uradite samoinicijativno.“

    Iz zvaničnog dopisa Telenora, nedvosmisleno upućuju kupca da se obrati crnom tršištu kako bi otključao svoj telefon!“
    – mislim da je malo prejako reci da Telenor upucuje ljude na crno trziste. Zar ne postoje zvanicni servisi koji obavljaju ovo legalno, s obzirom da se na razne nacine ovo moze postici, cak i obicnim osvezavanjem operativnog sistema sto je sasvim normalna stvar… naravno sve zavisi od telefona do telefona.

     
    • Ivan

      mart 5, 2011 at 19:23

      Da li Vip Easy ima samo zalepljen natips na kućištu ili i izmenjenje menije? Isto vazi i za Telenor S320? Nisam znao za ovaj telefon.

      Zar ne postoje zvanicni servisi koji obavljaju ovo legalno

      Navedi mi takav servis i koliko će me to dodatno koštati? Da li hoćeš da kažeš da postoji servis koji ima legalne ključeve i da će takav upotrebiti na mom telefonu? Da li si siguran u to ili ti samo zvuci logicno?

      Da li to znaci da se legalni kljucevi za otkljucavanje nalaze u servisima, a ne kod Telenora ili ovlascenog distributera? Ili mozda znas gde se nalaze kljucevi?😉

       
      • Milan013

        mart 8, 2011 at 22:46

        Iskren da budem, ne znam nikoga ko koristi te feature telefone, mozda mozes u nekom shopu VIPa ili Telenora da vidis ziv primerak… Taj Telenorov sam video u shop-u, secam se da mi je privukao paznju bas zato sto ima Telenor logo ali da me ubijes sada ne mogu da se setim da li je bio ziv ili igracka…

        Sto se otkljucavanja tice, zar kod nekih modela telefona to ne bi bilo reseno upgrade-om software-a? To mozes sam da uradis a mozes i u nekom servisu… mozda bi neki serviser to uradio i free, a neki bi sigurno i naplatili… tako da sve je to sarenoliko. Pa je zato tvoja tvrdnja malo prejaka.

         
      • Ivan

        mart 9, 2011 at 00:02

        Nisi odgovorio na pitanja koja sam ti uputio nakon tvog prvog komentara — da li si ih video? Feature phones su „obični telefoni“, non-smart. Tako se politički korektno zovu. Neki kažu dumb phones. Ti mislis na branded (markirane) telefone sa Vodafon ili T-mobile žigom, ili Vip ili Telenor. Hej, sada se sećam, video sam jednom jedan MTS brendovani telefon s nalepnicom! Dobijao se u okviru pripejd akcije pre 3-4 god! Kupio sam ga nekoj ribi.

        Kod nas su veoma retki markirani telefoni, sa utisnutim logom na kućištu ili nalepnicom ali i sa posebnom vezijom softvera, koja ima logo, dodatne opcije, quick-menije i prilagođene bookmark-e. To nisam video do sada, kao što recimo Vodafon stavlja ikonicu za Vodafon Live! servise u svoje brendovane aparate. Debrendiranje nema veze sa otključavanjem. Ranije je bilo moguće da se „flešovanjem“ stavi potpuno novi ROM koji kontroliše sve funkcije telefona. Iako to nije moja specijalnost, prema najboljem saznanju, sada je to retko, i to su dve operacije. Kod ZTE Racer-a, kog sam spomenuo u tekstu, otključavanje je moguće preko sajta proizviđača, iako ga zaključan na Vip mrežu.

        Otključavanje telefona je veliki biznis, veliko crno tržište. Otključavanje jednostavnog telefona je 3-10 evra, a boljeg 10-50. Neki se otključavaju za 80 evra u Srbiji. Posebno je Nokiju enkripciju teško razbiti.

        Koja moja tvrdnja je prejaka? Da operateri naručuju zaključane telefone ali u ugovornom odnosu sa kupcem nide ne spominju mogućnost otključavanja telefona, te ga upućuju na servis? A servisa nema. Ovlašćeni servis kaže „mi nemamo kodove, pitajte uvoznika“, uvoznik uputi na operatera, a i proizvođač na operatera.

        U svetu operateri otključavaju telefone posle isteka ugovora ili nekog perioda, besplatno ili za malu sumu. Legalno. Ključem. To je niz cifara koje korisnik sam ukuca. Ne hakujući. Ne želim da se mi se posle „otključavanja“ (priučeni radnici „servisa“) za 50 evra telefon blokira, gubi mrežu.

        Kada 90-ih nisi mogao legalno da kupiš devize u banci, već na ulici, a iza uličnih dilera su stajale banke i preduzeća koji su ih snabdevali devizama kupljenim po nerealnom „zvaničnom“ kursu; kad su ostvarivali enormni ekrtraprofit, da li je to bila — devizna mafija?

        Poenta: u SRB postoji pravni vakuum po pitanju otključavanja telefona, Ratel i ZEK (Zakon o elektronskim komunikacijama) ne tretiraju ovu oblast, već isključivo ostavljaju da to bude u sporazumu sa operaterom. Operaterima je prihvatljivo da zaključaju telefon radi ekstraprofita poput rominga i primaravanja da se baš sve usluge koriste na njihoj mreži ali nije im ok da kasnije korisniku otključaju telefon, već u zvaničnom dopisu, ciritanim u tekstu, kažu da se to uradi na ulici. SIM mafija — bez svake sumnje.

         
  4. El Diablo

    mart 8, 2011 at 16:32

    Kvalitetna analiza i zaključci😉

    c/p ovo na elite😀

     
    • Ivan

      mart 8, 2011 at 16:52

      Hvala! Na ES sam stavio link na tekst, pretpostavljam da znas u kojoj vrućoj temi.😉

       
    • Ivana

      april 3, 2013 at 18:02

      Zdravo svima da li moze pomoc kako da dekodiram Zte racer? Procitala sam da mogu otici na sajt proizvodjaca al ce bas nesto i ne snalazim na njihovom sajtu pa ako moze pomoc? Unapred hvala🙂

       
  5. El Diablo

    mart 8, 2011 at 23:21

    Hehe, da, znam🙂
    Pa preko tog linka sam i dosao, ali bi mogao i posebnu temu da otvoris sa full tekstom.. Osim ako se bese, Telenor ne reklamira kod njih😉

     
    • Ivan

      mart 8, 2011 at 23:28

      Onda znas da je na ES postojala tema „Telenor zakljucavanje telefona SIM lock“ koja je dva puta eskalirala u opasno vredjanje i jako veliki broj postova; prvi put je ugasena pre vise od mesec dana a drugi put pre 5 min. Sve sto (ni)je trebalo da se kaze, vec je receno.

      ES je dobar forum, svi imaju jednak tretman. Dobra ekipa.

       
  6. El Diablo

    mart 8, 2011 at 23:33

    Lol, videh da je opet nestala… Nisu trebali opet jbg..
    Zx i njegovi alter egoi kao i ona gatara skroz ubise jednu sasvim zanimljivu temu,..
    Mislim ono, par puta sam se i ja javio u toj temi, ali nije se moglo ni sa jednom stranom pricati a da ne mislis kao oni, ako me razumes🙂
    Ali zato si ti ovo lepo skockao, i mogao bi biti pocetak zanimljive teme, bez hejtera i trolova.

     
    • Ivan

      mart 9, 2011 at 00:11

      Ali zato si ti ovo lepo skockao, i mogao bi biti pocetak zanimljive teme, bez hejtera i trolova.

      Treća sreća? No way dude. Isto društvo bi se skupilo, a sve je rečeno, ili bar dovoljno. Sad je potrebna akcija. Iako nemam nikakvog ličnog interesa sem istraživačkog, „infiltrirao“ sam se u Ratel i gledam ZEK. Pogledaj tekst na http://internodium.org/internodium-novi-pocetak, mogao bi da bude vodič — za velike promene nije potreban veliki novac, uostalom, pričitaj sam. Hvala na komentaru!😉

       
  7. aleksejko1

    mart 9, 2011 at 20:44

    Još u prvoj obrisanoj temi na ES (SIM lock) sam ukazao na mogućnost da Telenor ili neko u njegovo ime i za njegovu korist vrši zaključavanje telefona tako što otvara originalno fabričko pakovanje, kodira telefon a zatim opet pakuje da izgleda kao original a sve u cilju prevare kupca. Klasičan kriminal. Neki su to nazivali paranojom, međutim posle odgovora Nokije koja negira svaku mogućnost da se kod njih u fabrici vrši zaključavanje telefona, postaje izvesno da je zaista u pitanju SIM LOCK MAFIJA.
    U pravu si da je sve što je trebalo na ES da se kaže već rečeno. Ostalo je da se veliki broj zainteresovanih obaveštava o potezima koje vučemo i rezultatima koji će uslediti.
    Do sada je u proteklih sedam meseci postalo jasno da samo nas nekoliko aktivno radimo na raskrinkavanju Telenora i da ne pričamo praznu priču. Isto ovo bi radili i da ne postoje forumi i blogovi sa temom. Nemamo mi vremena za trolovanje i beskorisno piskaranje.
    Za one neupućene moram da napomenem da je ZX pokrenuo čitavu stvar oko Telenora i da je verovatno zbog toga i banovan. Kome ne odgovara ova tema? Pa, jedino Telenoru.
    Mogu samo da kažem da dok postoje ljudi kao što su ZX, Buguruslan, Magic Master, Aleksejko a sada i Ivan Telenor neće imati mira.
    Na kraju bih se zahvalio Ivanu na konkretnom koraku u pokušaju razotkrivanja SIM LOCK MAFIJE.

     
    • zx16

      mart 10, 2011 at 16:47

      Pošto sam spomenut od strane eldiabla, čisto radi istine, rešio sam da se oglasim. Pokretač sam teme kako na ES-u tako i na rapidserbii. Na osnovu njih je pokrenuta ista na benchmarku a sada i ovde. Krajnje je nekorektno da se kaže: “ Zx i njegovi alter egoi kao i ona gatara skroz ubise jednu sasvim zanimljivu temu,..“
      Ubio sam temu koju sam pokrenuo?! Prvi sam otključao telefon regularno, na osnovu moje prijave telenor je platio kaznu, pokrenuo RATEL, prvi se obrati medijima. Glupo mi je da nabrajam sve. Samo za rad istine, telenor mi je nudio gotovo sve samo da ne dižem prašinu. Nisam pristao, podelio sam sva saznanja sa ostalim korisnicima i na kraju banovan na osnovu gomile laži kojima sam zasut. Nema potrebe da se pravdam, za svaku tvrdnju imam i dokaz koji ću rado okačiti čisto da se zna istina ako istina nekoga bude interesovala. U drugoj temi nisam učestvovao i obrisana je po istom receptu kao i prva….
      Postavljam pitanje, kome ide u prilog da se tema briše?
      Meni ne, ja sada vodim borbu na drugom frontu. Nadam se da ću uskoro moći da obelodanim mnogo toga.
      Naravno, svega ovog ne bi bilo da me nisu podržali ljudi koje je naveo aleksejko.
      Posebno hvala owimu koji je na ovaj način omogućio da se i dalje čuje istina. Neću se previše mešati da me ne optuže za trolovanje i nadam se da će owim brisati sve priloge koji su provokativne prirode i bez ijednog argumenta.
      Pozdrav svim učesnicima ovog foruma.

       
      • zx16

        mart 15, 2011 at 09:52

        Telenor je dobio bitku ali nije rat. Uspeli su da uklone temu sa ES-a a ista je zaključana na benchmarku. Ostaje da se zaključa ili ukloni i sa rapidserbia ali zaboravljaju da nisu obrisali mene i veliki broj ljudi koji kao i ja ne dozvoljavaju da ih bilo ko vuče za nos i obmanjuje.
        Malo su zakasnili, ionako sam moju borbu preselio na drugi front. Nastupom na forumima uspeo sam da obavestim ogroman broj ljudi o njihovim pravima koja im je telenor na najgrublji način uskratio.
        Oni su primenili pritisak koji ja ne mogu a to je ucena. Svima je poznato da, maltene, nema foruma gde se ne vide njihovi baneri. Velike su pare u pitanju pa je prosto smešno čitati objašnjenja moderatora zašto tema nije zaključana nego obrisana?!
        Potpuno je jasno i vrapcima, istina se mora ukloniti od očiju javnosti. To je, možda, najveći dokaz koliko smo u pravu sa svim tvrdnjama o telenorovim mahinacijama.

         
  8. Manijak

    mart 18, 2011 at 22:36

    Nemas pojma o internet marketingu ZX16.

     
  9. per-com

    mart 19, 2011 at 13:02

    Šta je tema, zakljčani telefoni ili marketing?

     
  10. zx16

    mart 25, 2011 at 08:37

    Када сам покренуо акцију заједно са неколицином колега, полазне тачке су нам биле:

    Начин оглашавања и продаје не одређује продавац него ЗАКОН!!

    З А К О Н
    О ЗАШТИТИ ПОТРОШАЧА
    I. ОСНОВНЕ ОДРЕДБЕ
    2. Основна права потрошача
    Члан 3.
    Основна права потрошача у смислу овог закона јесу права на:
    3) информисаност – располагање чињеницама од значаја за правилан избор и заштиту од непоштене огласне поруке или ознаке на производима које могу потрошача да доведу у заблуду;

    ЗАКОН О УСЛОВИМА ЗА ОБАВЉАЊЕ ПРОМЕТА РОБЕ, ВРШЕЊЕ УСЛУГА У ПРОМЕТУ РОБЕ И ИНСПЕКЦИЈСКОМ НАДЗОРУ
    („Сл. гласник РС“, бр. 39/96, 20/97, 46/98, 34/2001 – др. закон и 80/2002 – др. закон)

    I. УВОДНЕ ОДРЕДБЕ
    Члан 1
    Овим законом уређују се услови за обављање промета робе, вршење услуга у промету робе (у даљем тексту: услуге) и инспекцијски надзор.
    IV ЗАШТИТА ПОТРОШАЧА
    Члан 35
    Предузећа и предузетници који обављају промет робе на мало дужни су да у продајном објекту:
    5) обезбеде податке о роби (обавештење о својствима, квалитету и начину употребе);

    И што је најбитније, о закону се не расправља, он се примењује.
    Зато имамо пријаву инспекцији на основу које је теленор платио казну управо према горе наведеном члану!!!
    Доказ да се закон није поштовао што значи да смо обманути приликом куповине што онда подлеже:
    ЗАКОН О ОБЛИГАЦИОНИМ ОДНОСИМА
    II. Права купца

    Испуњење, снижење цене, раскид уговора, накнада штете

    Члан 488

    (1) Купац који је благовремено и уредно обавестио продавца о недостатку може:

    1) захтевати од продавца да недостатак уклони или да му преда другу ствар без недостатка (испуњење уговора);

    2) захтевати снижење цене;

    3) изјавити да раскида уговор;

    (2) У сваком од ових случајева купац има право и на накнаду штете.

    (3) Поред тога, и независно од тога, продавац одговара купцу и за штету коју је овај због недостатка ствари претрпео на другим својим добрима, и то према општим правилима о одговорности за штету.

    Неиспуњење уговора у разумном року

    Члан 489

    Ако купац не добије захтевано испуњење уговора у разумном року, задржава право да раскине уговор или да снизи цену.

    Кад купац може раскинути уговор

    Члан 490

    (1) Купац може раскинути уговор само ако је претходно оставио продавцу накнадни примерени рок за испуњење уговора.

    (2) Купац може раскинути уговор и без остављања накнадног рока ако му је продавац после обавештења о недостацима саопштио да неће испунити уговор или ако из околности конкретног случаја очигледно произлази да продавац неће моћи испунити уговор ни у накнадном року.

    Неиспуњење уговора у накнадном року

    Члан 491

    Ако продавац у накнадном року не испуни уговор, он се раскида по самом закону, али га купац може одржати ако без одлагања изјави продавцу да уговор одржава на снази.

    То каже закон, између осталог а теленор…он и даље ћути по питању тога, односно, по питању побројаних чланова закона!

     
  11. MagicMaster

    mart 25, 2011 at 10:15

    Tema je ponovo aktivirana na ESu, ima šanse da se ponovo aktivira i na Benchu.
    Ako se uključujete u diskusiju, ovim put opet molim da se uopšte ne obazirete na provokacije, da ne komentarišete nebuloze.
    Ostavite svoje mišljenje, potkrepite nekom činjenicom, mejlom, screenshotom, i to je to . . .

    Ne ulazite ni u kakve diskusije, koje jasno imaju za cilj da isprovociraju teške reči, i da se tema zaključa, ili još gore, obriše ….

    Guramo dalje.

     
  12. BTDT

    mart 25, 2011 at 16:18

    Dobra tema ali zašto ste samo bazirani na telenoru? Pa i MTS zaključava telefone!!! Ni oni nisu ništa bolji od Telenora. Ja imam telefon uzet uz MTS-ov post-pejd paket i naravno zaključan. Proširite malo vašu priču, kako na ES-u tako i ovde, obuhvatite i druge mreže. Čim mi istekne ugovor planiram tražiti kod za otključavanje od mts-a.

     
    • aleksejko1

      mart 25, 2011 at 18:49

      Akcija je usmerena na Telenor jer je on jedini koji je direktno prekršio nekoliko članova zakona o zaštiti potrošača (kažnjen je od tržišne inspekcije). MTS i VIP su verovatno imali bolju ekipu pravnika pa su se na vreme osigurali da rade po zakonu. I MTS i VIP imaju drugačiji pristup korisnicima tj. na vreme ih obaveste o činjenici da su tel. zaključani. VIP je otišao korak dalje pa umesto da prodaje telefone on ih „iznajmljuje“ za određeni iznos na određeno vreme. Nakon isteka tog roka korisnik može ili da vrati tel. ili da plati „kaznu“ (1 din.) i naravno ostaje mu zaključan VIP-ov telefon.
      Pogledaj ugovor i ako ti se učini da je nešto protivzakonito tj. da si na bilo koji način prevaren okači to da vidimo.

       
  13. aleksejko1

    mart 30, 2011 at 21:12

    Poslednja informacija koju sam dobio:

    Telenor „priprema uslove“ za otključavanje svih telefona korisnicima kojima je istekla ugovorna obaveza.

    Informacija je poprilično pouzdana mada im ja ništa ne verujem dok se sam ne uverim.
    Verovatno su se odlučili na ovaj korak jer smatraju da će tako imati najmanju štetu. Taj njihov korak, nama koji smo od početka u priči protiv Telenora, ne znači baš ništa. Jedino što tražimo je bezuslovno
    otključavanje telefona svima koji su sklopili ugovore do 01.01.2011.godine.

     
    • Ivan

      april 1, 2011 at 01:20

      Telenor “priprema uslove” za otključavanje svih telefona korisnicima kojima je istekla ugovorna obaveza.

      To je svakako lepa vest. Bilo bi dobro da ostali prate.

       
  14. aleksejko1

    april 2, 2011 at 00:52

    @ Ivan

    Verovatno ti je poznato da se protiv ove teme digla „kuka i motika“ na ES-u i da sada banuju sve redom koji ne misle kao njihov ljubimac Tarot. Osim tvog bloga o ovoj temi može da se pročita nešto više na Rapidserbia forumu i ponešto na krstarici. Benchmark je zatvorio temu navodno zbog offtopic-a. Nismo mali i znamo o čemu se radi. Telenor na taj način pravi sebi još veće probleme.
    Zar je moguće da ni posle sedam meseci ti eksperti sa Telenora ne shvataju da za protivnike imaju upornu i tvrdoglavu ekipu koja ne zna da odustane.
    Ova informacija koju sam dao je, izgleda, manevar Telenora da na taj način „smiri duhove“ i pokuša da nam ponudi nešto ne bismo li odustali. Mi ne odustajemo tako lako.

     
  15. zx16

    april 2, 2011 at 10:31

    Ево да вам дам информације из прве руке. Још у јануару су кренули моји контакти са медијима. Проследио сам сва сазнања о датом проблему и питање је покренуто на „вишем“ нивоу. У све то сам укључио и РАТЕЛ али на жалост, РАТЕЛ се понаша као да сам им послао допис у вези кванташке пијаце. Добио сам одговор да су све моје наводе проследили теленору и достављају ми теленоров одговор?! Коментар је…не знам шта да напишем? Ухватите починиоца у кршењу закона, обавестите надлежни орган а он починиоца пита да ли признаје да је крао?! Да, наравно, починилац ће признати да је крао?!
    По закону о информисању, пре изношења у јавност навода које сам проследио медијима, мора се чути и друга страна. Друга страна је ћутала више него дуго али су на крају јавили да су одлучили односно да ће свима којима је уговорна обавеза истекла послати кодове али да им се корисници обрате писменим путем и доставе имеи телефона. Пошто се њима не може веровати, упитао сам новинаре зашто, ако су искрени у тој намери, не окаче ту информацију званично на свој сајт или зашто не шаљу уз рачун допис корисницима, по истеку уговора, да им доставе имеи да би добили кључеве? Ја им не верујем док тако не ураде! Ако могу корисницима да шаљу допис по истеку уговора са понудом да га обнове и са шареним лажама да се они труде да својим корисницима увек буду на услузи, па нека коначно буду на услузи!
    Просто је смешно које је облике овај проблем добио на појединим форумима. На ЕС-у постоји екипа која би да може линчовала како мене тако и све који су ме подржали у акцији довођења проблема у законске оквире. Да ли су болесни или не не знам али бавити се тиме шта ја радим са таквом мржњом сигурно је болесно. Иако на том форуму не учествујем од децембра, свакодневно ме у својим, назови, постовима спомињу и то увек иста екипа са истим садржајем. Колико је то оркестрирано не треба превише анализирати. Који је интерес људи, који кажу да проблем не постоји, да упорно ускраћују право људима који кажу да проблем постоји и желе да га реше а путем форума траже савете или износе своја запажања и договарају се о једној синхронизованој акцији или жалби, тужби или шта буде до краја?
    У сваком случају помака има. Општи услови су измењени у потпуности. Многи су то приписали новом закону о заштити потрошача што ја не верујем јер је стари закон, по мени, био далеко строжији и одређенији. Могу разумети да се тако каже јер им сигурно не пада на памет да дозволе да смо ми били у праву! Логика сама по себи све говори.
    На крају, ја настављам да се «кољем» са њима до краја, а то је откљичавање телефона свима који су их купили пре 01.01.2011. Апсолутно ми је све једно да ли ће ме неко подржати или прозивати јер сам у све то кренуо сам и урадио што сам урадио па ми је мука да слушам разноразне будалетине и њихове коментаре који не да немају везе са проблемом него немају везу ни са здравим разумом. У осталом, давно сам објавио све доказе за моје тврдње и нема потребе да их понављам иако су на ЕС-у обрисани али могу се наћи на другим форумима а понекад на ЕС-у, само што после тога следи организовани атак на оног ко ме подржи са папагајским образложењима!
    Чак си и ти owim-е дао подршку тој екипи за избацивање једног учесника који је са rapidserbia почео да копира моје прилоге. Брзо су га прогласили мојим клоном и по опробаном рецепту бановали. Не бих ни знао да тај исти учесник то није објавио на rapidserbia форуму а потврду тачности свему дали ти исти болесници који су се појавили и на rapidserbia са истом намером а то је да загаде тему, обришу или је закључају као што су већ радили на ЕС-у и benchmarku.
    На њихову жалост, на rapidserbia су брзо прочитани и изјаловио им се покушај!
    Очекујем их и овде!

     
  16. aleksejko1

    april 4, 2011 at 22:49

    Informacija koju sam dao pre četiri dana je izgleda tačna. Naime, danas je stigao odgovor iz Telenora na moj dopis od pre 15 dana. Kompletna informacija tj. moj dopis kao i njihov odgovor može se pročitati na :
    http://rapidserbia.com/viewtopic.php?f=31&t=175221&start=580

     
    • Ivan

      april 4, 2011 at 23:33

      Odgovor koji si dobio identičan je mom, koji sam primio pre 20-ak dana. Iz dopisa je nejasno da li će kada im pošalješ sve što su tražili — oni tebi da daju SIM unlock kod.

       
      • aleksejko1

        april 5, 2011 at 17:36

        Ne znam kakav će biti rezultat. Poslao sam im sva tri IMEI-a. Sačekaću 15-ak dana da vidimo ima li rezultata.
        Uz tri IMEI-a poslao sam im i propratno pismo u kojem sumnjam u njihove dobre namere. Bilo kako bilo akcija se ne završava ovim njihovim gestom kojim samo stavljaju do znanja da su, konačno, rešili da poštuju zakon. Načeli smo ih i sada je na redu da ispoštuju i korisnike koji su sklopili ugovore pre 01.01.2011. god.
        Pre sedam meseci sam izjavio da smo mi ekipa koja ne odustaje.

         
  17. zx16

    april 5, 2011 at 10:23

    Сетите се шта су одговарали корисницима по овом питању пре пола године?!
    Можда је ово мало, и јесте мало у односу шта све морају да ураде али је много у односу на почетак приче, на њихово категорично одбијање и разговора на тему закључаних телефона.
    Што би рекао народ: „Тиха вода брег рони“!
    Важно је да је цела акција имала ефекта и да је то почело да буде и видљиво. Сада се не треба опустити, треба их притиснути максимално све до испињења циља целе акције а то је откључавање свих телефона купљених пре 01.01.2011. године.
    Идемо даље….

     
  18. zx16

    april 5, 2011 at 11:17

    РТС 1 програм у 18.25 Магазин ОКО:

    Како живи српска средња класа

    Може ли се стање класе проценити на основу аутомобила које њени припадници купују?

    Када припаднике средње класе у Србији упитате да оцене свој положај, најчешће кажу да су осиромашили и да средња класа можда више и не постоји.

    Стручњаци одговарају да се средња класа не мери новцем, већ друштвеним положајем, а Око магазин је одговор на питање како живи средња класа у Србији потражио на Сајму аутомобила. Питали смо купце и продавце шта купује средња класа, шта очекује од кола и да ли се из тога може нешто закључити о њеној виталности.

    У овој емисији говоримо и о 70. годишњици бомбардовања Београда 1941. године, а настављамо и наш серијал о одрживом развоју, овога пута причом о климатским променама.
    Бавимо се и правима потрошача, то јест постављамо питање да ли мобилни оператори имају право да кодирају телефоне и након што вам истекне уговорна обавеза.

     
  19. aleksejko1

    april 5, 2011 at 22:50

    Evo, posle više od pola godine upornog rada pojavili su se i prvi rezultati

     
  20. Gagi

    april 25, 2011 at 10:43

    Šta je na kraju bilo – Telenor otključava mobilne nakon dve godine ili ne?

     
    • aleksejko1

      april 25, 2011 at 22:32

      Ljubazno su nam odgovorili (čuo si) da će u narednom periodu tu opciju „implementirati“ u svoju poslovnu politiku. Pitanje je koliko im se može verovati. U svakom slučaju, kolektivna tužba koju im spremamo preko centra za zaštitu potrošača će biti pokrenuta.
      U pitanju je, da podsetim, prevara više hiljada korisnika kojima nije na zakonom propisan način pružena informacija da je telefon (koji kupuju uz zaključen ugovor na godinu ili dve) zaključan na njihovu mrežu. Radi se o korisnicima koji su sklopili ugovore pre 01.01.2011. godine. Svi su oni od prvog do poslednjeg prevareni.

       
      • Ivan

        april 25, 2011 at 23:21

        Da li si im poslao podatke koje su tražili, serijski broj aparata, fotokopiju lične karte, itd? Ako jesi, šta su ti odgovorili?

        Video sam emisiju, naravno, u kojoj su najavili da će uvesti otključavanje, bez ikakvih rokova i detalja.

         
  21. aleksejko1

    april 26, 2011 at 23:46

    Ovo je samo deo odgovora iz kojega se vidi da teraju po starom:

    „Kompanija Telenor nudi mogućnost da se prilikom zaključenja Pretplatničkog ugovora ili kasnije, tokom trajanja pretplatničkog odnosa, korisnik opredeli za kupovinu mobilnog telefona iz ponude Telenora, po povlašćenim cenama iz važećeg cenovnika (član 10 Opštih uslova Ugovora).
    U cenovniku je naveden podatak da je telefonski aparat podešen za rad isključivo sa SIM karticom Telenora.
    Takođe, u članu 10. je istaknuto da kupovinom telefona na ovaj način, Pretplatnik preuzima obavezu da ostane u pretplatničkom odnosu i koristi izabrani tarifni paket u određenom vremenskom periodu koji je naveden u Pretplatničkom ugovoru ili Aneksu istog.
    Po isteku perioda na koji se Pretplatnik obavezao da ostane u pretplatničkom odnosu sa Telenorom, Pretplatnik će nastaviti sa korišćenjem usluga po zaključenom Pretplatničkom ugovoru kao ugovoru na neodređeno vreme.

    Za telefonski aparat marke SE 810i IMEI 359451015187984, koji ste kupili uz pretplatnički broj 063/…371, 8. jula 2008. godine, poslali smo zahtev proizvodjaču za dobijanje odgovarajućeg koda za otključavanje telefona. Shodno tome, zamolićemo Vas za malo strpljenja do dobijanja potrebnog podatka. Informaciju o kodu za otključavanje telefona ćemo Vam naknadno dostaviti poštom, na adresu za dostavu računa.

    Preostala dva telefona koji su pod ugovornom obavezom im ne pada na pamet da otključaju. Reče Matija Bećković a ja ga citiram: „ćeraćemo se mi još…“

    Obećao sam im borbu do poslednje kapi (njihove) krvi. Za sada su videli da ne lažem.

     
  22. tesla017

    septembar 30, 2011 at 14:48

    Pozdrav svima koliko vas ima! Dobro je da sam pronashao ovo shto sam trazio jer i ja imam probleme iste vrste i trebala bi mi pomoc iskusnih da to na neki nacin reshim ako je naravno moguce. Kod mene je operater VIP a telefon koji sam uzeo na tarifi 150 je NOKIA C2. Poshto koristim i MTS-ov broj imao sam neki sekundarni telefon koji se pokvario i porodica je htela da me iznenadi i kupio sam DUO SIM SAMSUNG C3322 koji mi u potpunosti odgovara i prezadovoljan sam i naravno ne bih ga menjao. Problem je nastao poshto ovaj shto sam uzeo uz ugovornu obavezu niko ne moze da koristi jer je naravno zakljuchan samo na VIP kartice a niko od moje porodice ne koristi tako da ovaj telefon stoji u kutiji zapakovan. Sada raspitao sam se na „crnom trzishtu“ otkljucavanje za ovaj tel bi me koshtalo 25e i to trebao bih da ga posaljem mislim u Jagodini pa se ceka 5-6 dana pa onda trebam da se nadam da ce mi isti telefon biti vracen. Meni je sve to nekako sumljivo i onda sam hteo da pronadjem odgovor poshto mi je drug iz Slovenije rekao da je on otkljucao tel samo shto je otishao u predstavnishtvo kod operatora i zatrazio otkljucavanje istog. Kada sam ja otishao ovde u Vranju i trazio da mi se otkljucha telefon kako bi ga neko od ukucana koristio dobio sam osmeh. I sada kako ja da objasnim da ja necu da prekinem ugovor od 24 meseca da cu da korisitm taj postpaid broj u telefonu koji ja hocu i da na taj nacin kompanija VIP ni na koji nacin nece biti ugrozena niti prevarena strana. Malo sam ceprkao na netu i video ovu temu i procitao je detaljno i sada shvatam da to zakljucavanje se i radi protivzakonito, Moje pitanje bi bilo kako da pocnem i kome da se obratim za taj kod za otkljucavanje? Na kutiji tj nalepnici na deklaraciji pishe da je uvoznik Vip mobile d.o.o. a u garanciji stoji da su ovlashceni servisi MOBIS ELECTRONIC i PROMOBI. Telefon je uzet 28.05.2011 godine i korishcen je svega mesec dana i onda sam nabavio ovaj drugi samsung sa 2 sim-a koji koristim a ovaj bih ukoliko ga otkljucham poklonio ili majci ili devojci (MTS POSTPAID). Ako neko moze da mi pomogne ili da me uputi bio bih mu do neba zahvalan. Moze ovde moze i na facebook-u: tesla017, ili mail:tesla017@yahoo.com

    Unapred zahvalan Dragan iz Vranja.

     
  23. andrijans

    novembar 30, 2011 at 21:51

    Molim za pomoć !!!!
    – U telenoru uzet desire s u 2.avgusta 2011 na ugovorenu obavezu,posle mesec dana tačnije 5.9 se ugasio i nije hteo da upali,reklamiran i rekli su da mora na servis , predat na servis gde su mu promenili matični ploču tj uočeni kvar otklonjen zamenom pba , aparat podigao 17.9 , posle toga telefon se sam gasio , jedno šest puta pa sam ga ponovo raklamirao uz napomenu da neželim više da se popravlja,kasnije sam dobio odgovor da je srvis rekao da je telefon ok i da moram da ga preuzmem,što sam odbio jer nije se sam gasio tek tako.Obratio sam se i tržišnoj inspekciji ali oni ništa , kao servis je rekao da je telefon u redu i oni se drže zakona , pa ako neko ima neki savet kome da se obratim i šta da radim , unapred hvala na odgovorima .
    – Htedoh i da pitam ako kodiraju telefone znači oni otvaraju orginalne kutije telefona , što nebi smeli , i posle ih takve prodaju ???

     
  24. Dragan Ilic

    novembar 30, 2011 at 22:38

    Ja nisam uspeo da iskukam kodove od vip-a nikako…Ali i digao sam ruke nisam mogao da se maltretiram i dodatno nerviram. Da je unosan bisnis kao shto neko reche to je tachno. Ja sam nosio svoj telefon kod ovog lik-a:

    http://www.kupujemprodajem.com/Dekodiranje-SL3-Nokia-C3-00-podrzan–654963-oglas.htm

    Iste tel sam cekao 5-6 dana…Naime dekodiranje istog zavisi od ischitavanja softwera iz telefona i potrebnih podataka odgovarajucim softwareom u racunaru a posle se putem internet-a potrebni racunari salju na racunanje nekom od proizvodjacha box-ova. Evo kako izgleda server room tj sami pogledajte shta je sve potrebno za izracunavanje i crackovanje koda koji operator cuva:

    MT box:
    http://www.griffinteam.net/cms/?page_id=43

    Bez ovog uredjaja i software-a nemoze se nishta uraditi…Serviser kupuje box i kredite za isti sa kojim moze da odradi odredjeni broj telefona. Dalje kada on ovim ishita telefon i skine sve shto je zapravo potrebno te informacije se putem programa i interneta salju na server koji dalje racuna kodove i to traje i traje ali zato su upotrebljene jache mashine i veci broj istih tako da je zapravo to racunanje ubrzano i smanjeno na 4-6 dana zavisi kad dodjete na red…

    Ischitavanje MT Box-om:

    Evo shta rachuna kodove:

    I kada se kodovi izracunaju salju se vlasniku box-a i njemu stizu u programu gde on potom isti kod koji je mogao operator da vam da iz prve ruke ukucava u telefon i time je vash telefon otkljuchan.Ja sam za svoj telefon platio 1300 din otkljucavanje…

    Ovim nisam hteo da nikog reklamiram niti imam nikakve koristi od gore pomenutih ljudi i firmi. Sve shto sam ovde naveo naveo sam u edukativne svrhe da bi svi shvatili shta se zapravo radi i kako se radi otkljucavanje telefona i koliko je to zapravo bespotrebno i beskorisno i za operatera i za vas kao krajnjeg korisnika. Meni je ortak rekao da u Sloveniji tel je zakljuchan al se na zahtev korisnika otkljuchava bez obzira kad mu istiche ugovorna obaveza i sl..

    p0zdrav svima🙂

     
  25. Dragan Ilic

    novembar 30, 2011 at 22:43

    Gore sam se zeznuo evo linka kako se ischitava software iz telefona onim box-om i service kablom i isto salje na racunanje:

    pozdrav

     
  26. Milos

    oktobar 30, 2012 at 18:33

    Da li mogu sam dekodirati-otkljucati Xperiu UST25i? Uzeo sam ga prosle sedmice u Austriji i skinut je sa njihove mreze Orange. Ovdje kod nas gdje god odnesem u servis traze mi 50e za dekodiranje i da cekam na to 10-15dana jer moraju da ga salju za Zagreb. A to mi se ne isplati da radim. Pa ako moze neko da mi da savjet?

     
  27. VMilos

    novembar 17, 2012 at 13:30

    „Suprotan je primer popularnog Android telefona u Srbiji, ZTE Racer-a, kod kojeg se kod za otključavanje besplatno dobija odlaskom na sajt proizvođača i unosom jednstvenog broja aparata, IMEI (International Mobile Equipment Identity)“.

    Da li je preveliki problem bio postaviti direktan link, jer nisam uspeo da nadjem gde se unosi IMEI za ovaj model telefona.
    Molba: Ako mozete postavite direktan link za kod otkljucavanja ZTE RACER II mobilnog telefona.

    Hvala unapred

     
  28. Laf

    januar 10, 2013 at 01:13

    Pozdrav svima!
    Drago mi je da neko napokon nešto dokumentovano iznosi pred oči javnosti, makar i na ovako skroman način kako vi to momci (možda i devojke) ovde radite.
    Želeo bih par stvari da dodam kao i da skrenem pažnju.
    Naime, moj brat živi u Francuskoj i tamo je donet zakon (možda i uredba, ne držite me za reč) da operateri moraju da izadju u susret korisniku prilikom zahteva za izdavanje kodova za otključavanje telefona za druge operatere u roku nakon isteka 3 meseca od dana zaključivanja pospaid ugovora i ovih dana burazer želi da otključa iPhone 5 a moguće je da je to već učinio jer je 3 meseca isteklo. Dakle, bez krajnje reči države po ovom pitanju nema neke veće koristi za nas kao krajnje potrošače.
    Ono što sam primetio kao razliku izmedju njih i nas u tom nekom smislu prava potrošača jeste da kod nas garancija na ovu vrstu robe (mobilni telefoni) jeste 2 godine dok je kod Francuza moguće da vam daju garanciju i od godinu dana. Kod nas je moguće tu garanciju proigrati-izigrati, dok je kod njih slično razmišljanje ali uz insistiranje (koje i ovde primenjujemo) se lakše dolazi do nekih rezultata. Kod njih takodje postoji sistem izigravanja date garancije ali i veća mogućnost da se zakon protumači u korist potrošača, što nas opet dovodi do regulisanja ove oblasti od strane države. Mi smo ovde prepušteni sami sebi, nažalost.
    Moje iskustvo sa Nokijom, iako sam bio veliki fan ove robne marke, se pretvorilo u sažetu rečenicu koja, otprilike, glasi: Prilikom testiranja uredjaja nisu uočeni opisani problemi.
    Ovo je primer njihovog oglušavanja na problem, pogotovo što sam im odneo fotografiju problema i opet, verovali su sami sebi a ne meni kao krajnjem korisniku njihovog telefona iako sam imao dokaz i isti im predočio. Da stvar bude gora, nisam imao pravo na zamenski telefon jer jednostavno takvu usugu uopšte nemaju. Dakle, opet bi trebalo država da nas zaštiti i da ih natera da barem daju zamenske telefone dok je naš uredjaj na opravci ali ako je za utehu, to ne rade niti u Austriji, niti u Finskoj, niti bilo gde u Nokia servisima širom sveta (jer su mi rekli kako im je to zvanična politika poslovanja-možda eventualno u Americi može da bude drugačije). Ovo sam proverio zvanjem tih regionalnih centara za opravku i kontakt sa potrošačima i svi su rekli kako njihovi serviseri moraju da utvrde kvar kako bi se uradila zamena telefona.
    Oglušili su se o evidentan dokaz (fotografiju koju sam im doneo na kojoj je bagovan telefon) i šta dalje reći. Čak i da sam napisao prijavu centru za zaštitu potrošača, ne bih dobio nikakav drugi telefon, niti novac, niti bilo kakvu kompenzaciju, već bi ih eventualno samo novčano kaznili i to bi bilo to a ja bih morao da ih tužim. Kolike su moje realne šanse protiv kompanije Nokia? Složićete se samnom, gotovo nikakve.
    Eto mog iskustva, pa neka je svima na nauk, a mi moramo da pritisnemo državu pa neka oni rade svoj posao pa pritisnu malo i provajdere sa sve proizvodjačima mobilnih uredjaja.

     
  29. Najdraža

    januar 21, 2013 at 20:04

    Zdravo. Kupila sam Nokiju C5-00 preko neta koji je zaključan u Telenoru. Prodavac mi je rekao da je ugovorna obaveza istekla i ja sam pre par dana otišla u Telenor, popunila zahtev i očekujem da će mi za par dana (nedelja) poslati kod na KUĆNU adresu. kažu da mora tako, jer oni šalju IMEI telefona i broj sa ugovora u Nokiju, pa oni dok vrateeee! Strašno, u vreme interneta oni se dopisuju poštom i šalju korisniku kod poštom!?!
    Valjda ću do proleća dobiti taj j..ni kod.

     
  30. Ivan BGD

    februar 7, 2013 at 21:08

    Odlično obrađena tema i puno korisnih informacija. Još jedan veliki problem kod domaćih operatera je taj što posle plaćanja penala i svih zaduženja, ako je korisniku bio isključen broj ne može ga više nikad vratiti. Taj broj se može ustupiti 3. licu i to bez obaveštenja da je broj pre neko koristio tj da je bio već u nečijem vlasništvu. Kupite, telefon, novi broj, kad ono s vremena na vreme neko pogreši i slučajno Vas pozove sa Vama nepoznatog broja!

     
  31. Pexon

    april 26, 2013 at 00:46

    da li je na kraju ipak moguce dobiti kod od Vipa za otkljucavanje? Secam se da je pre oko 2god to bilo moguce.
    Meni treba kod za HTC One V. Da li neko zna da li to mogu nekako na netu da nadjem kako ne bih slao sam telefon na servis na par dana.
    Pozdrav & hvala.

     
  32. idimidodjimi

    jun 19, 2013 at 16:37

    VIP 220 05

     
  33. ppp

    septembar 23, 2013 at 10:10

    istekao meni ugovor za telenor one touch (alcatel ot990) i pošaljem ja telenoru zahtev za kod i oni meni uredno pošalju kod nakon 10tak dana i sada ide ALI, ali kod je nevažeći. insistiraio ja da oni odrade, neće, slali u servis, vrate telefon resetovan ali i dalje zaključan i na kraju mail od telenora

    „Zahvaljujemo se na vremenu koje ste izdvojili da nam se obratite. Nakon prijema vašeg dopisa u kojem nas obaveštavate o nemogućnosti otključavanja aparata kupljenog uz broj 63xxxxxxx, model aparata Telenor One Touch, izvršili smo detaljnu proveru podataka. Utvrdili smo da je informacija o kôdu koju smo vam dostavili odgovarajuća za vaš aparat i da je to informacija koja je dobijena od proizvođača aparata.

    Shodno iznetim činjenicama, žao nam je, neophodno je da se obratite ovlašćenom servisu i priložite obaveštenje o kodu koje ste od nas dobili. Neophodno je da vas obavestimo da u ovom slučaju troškove rada servisa vi snosite.

    Unapred se zahvaljujemo na razumevanju.“

    i šta sad, …

     
  34. Nikola

    avgust 15, 2014 at 15:14

    Moram da dodam da se i kod nas dobijaju kodovi za otključavanje aparata po isteku ugovorne obaveze, važi za sve mreže – provereno. Zatražite ih lično u poslovnici i dobićete kod. Mada zna da se čeka i do mesec dana.

     
  35. Dragan

    mart 22, 2015 at 14:30

    Kupio sam telefon u slobodnoj prodaji u samsung trgovini u Beogradu, tržni centar ušće, kad sam ga donio u BiH u republiku srpsku kad sam ubacio karticu i unio pin kod ne može naći operatera. Da li je moguće da je zaključan te da se može koristiti samo sa karticama mobilnih operatera iz Srbije.

     
  36. dusko

    decembar 4, 2015 at 20:01

    Ocu da oykodiram karticu vip

     
  37. Dejan

    februar 17, 2016 at 13:33

    Celokupna životna filozofija u Srbiji je baš ovakva .Odnosno preslikana . Dok se u svetu trude da stanovništvu olakšaju život ovde je obrnuto . Iz inata , iz kaprica , iz interesa , samovolje i šta sve još . Kada se uporedimo sa nekim drugim državama vidimo koliko ne valjamo . A samovolja je najbolje objašnjenje bez ikakve mogućnosti ta te država zaštiti . A sa druge strane sede bahati pa čak i poluobrazovani trtovi koji plate IT stručnjake da im odrade posao. Ništa niko u Srbiji nije osmislio . Ni internet ni mobilne telefone ni hd televiziju ništa , ništa . Čak ništa i ne proizvode. Samo kupuju i prodaju tuđu pamet ,to jest obični su preprodavci a ovamo su se uštoglili u neka ped**ska odela da mi se povraža od njih odnosno od njihove narcisoidnosti . Za to smo i ovde gde jesmo . Još uvek vlada skojevska filozofija .

     
  38. Advokat

    mart 24, 2016 at 13:54

    „U Srbiji nije moguće legalno dekodirati telefon. Ni u kom slučaju.“

    U Srbiji je legalno otkljucati telefon kao i u svim ostalim zamljama, nije legalna jedino promena serijskog broja(IMEI)

     

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

 
%d bloggers like this: